مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ارزیابی تغذیه ذرت آسیاب ریز ...
عنوان ارزیابی تغذیه ذرت آسیاب ریز در برابر ورقه شده با بخار بر میزان تولید و ترکیب شیر و برخی فراسنجههای خونی در گاوهای هلشتاین اوایل شیردهی
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها بیماری های متابولیکی، فرآوری ذرت، عملکرد، چربی شیر، گلوکز.
چکیده به منظور بررسی تأثیر آسیاب نرم ذرت در مقایسه با ورقه کردن با بخار بر عملکرد و برخی متابولیت های خونی تعداد 130 رأس گاو شیری هلشتاین شکم اول و چند بار زایش کرده (با میانگین روزهای شیردهی 34 و میانگین تولید شیر 52 لیتر) در قالب طرح گردان به تیمارهای آزمایشی اختصاص یافتند. طول دوره آزمایشی در هر دوره 22 روز در نظر گرفته شد (17روز برای آداپتاسیون و 5 روز نمونه گیری). دانه ذرت برای مدت 30 دقیقه در مخزن استیل عمودی جهت افزایش رطوبت دانه در حد 18 تا 20 درصد بخار داده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ماده خشک مصرفی و تولید شیر خام دام های مصرف کننده ذرت آسیاب شده و ذرت ورقه شده با بخار تفاوت معنی داری نداشت. شیر تصحیح شده برای 4 درصد چربی در تیمار ذرت آسیاب شده تمایل به افزایش (07/0=P) و همچنین شیر تصحیح شده برای انرژی در این تیمار افزایش یافت (02/0=P). تغذیه ذرت آسیاب شده، افزایش چربی شیر (01/0>P) و ذرت ورقه شده با بخار، افزایش پروتئین شیر را در پی داشت (01/0>P). هر چند ورقه کردن با بخار در مقایسه با آسیاب نرم سبب افزایش غلظت گلوکز خون شد اما سایر متابولیت های خونی تفاوت معنی داری بین تیمارهای آزمایشی نداشتند. غلظت هورمون انسولین و آنزیم های کبدی در خون تفاوت معنی داری در بین دو تیمار نداشتند. بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به هزینه بالاتر ورقه کردن با بخار، این روش فرآوری در اوایل شیردهی قابل توصیه نخواهد بود.
پژوهشگران امیر حسین خلت آبادی فراهانی (نفر چهارم)، مهدی خدایی (نفر سوم)، مهدی میرزائی (علوم دامی) (نفر دوم)، مهدی کاظمی بنچناری (نفر اول)