مشخصات پژوهش

صفحه نخست /معرفی روش مجانب برای ...
عنوان معرفی روش مجانب برای اعتبارسنجی جواب های الگوریتم بهینه سازی تبرید شبیه سازی شده و کاربرد آن در بهبود عملکرد کانالهای توزیع آب، آبیاری سطحی و مدیریت مخزن
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها بهینه سازی؛ تبرید شبیه سازی شده؛ بهینه سراسری؛ اعتبارسنجی؛ روش مجانب
چکیده روش تبرید شبیه ­سازی شده (SA) یکی از روش­های فرا ابتکاری کارآمد برای حل مسائل بهینه­ سازی چند هدفی پیچیده است. در این روش پس از اجرای نهایی الگوریتم برای مسأله مورد نظر، همچون سایر روشهای فراابتکاری بایستی اعتبار جوابها ارزیابی ­شود. به لحاظ فقدان یک روش معتبر محققین معمولاً جوابها را با وضع موجود مقایسه می کنند. در این مقاله روشی بنام روش مجانب ارائه شده که در آن مشخص می­شود جوابهای SA به بهینه سراسری به طور مجانبی همگرا خواهند شد و مقداری را نیز برای بهینه سراسری ارائه می­کند. برای نمایش دقت روش، در 5 مساله نمونه که دارای حل تحلیلی است روش مجانب بین حداقل 6/0 درصد تا حداکثر 10 درصد و به طور متوسط با حدود 5 درصد خطا، تخمین قابل قبولی از بهینه سراسری ارائه داد. همچنین 5 مدل بهینه­سازی ICSSDOM، OPTIFUR، SOP-SA، BISEDOM و ARM-SA به ترتیب برای بهینه­سازی عملکرد هیدرولیکی کانال­های آبیاری، آبیاری جویچه ­ای، بهره برداری بهینه از مخزن، آبیاری نواری و توزیع رسوب مخزن سدها با روش SA، ارائه شده توسط محققین این تحقیق با این روش اعتبارسنجی شد. نتیجه آنکه از روش مجانب می­توان برای اعتبارسنجی جواب­های SA برای مسائلی که معیار معتبری برای مقایسه و ارزیابی جوابها وجود ندارد استفاده کرده و صحت آنها را بررسی نمود.
پژوهشگران زهرا یزدی (نفر پنجم)، جواد مظفری (نفر چهارم)، علیرضا عمادی (نفر سوم)، محمود اکبری (نفر دوم)، سیداسداله محسنی موحد (بازنشسته) (نفر اول)