مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اثرات افزودن عصاره هیدروالکلی ...
عنوان اثرات افزودن عصاره هیدروالکلی گیاه تشنه داری (Scrophularia striata) در مقایسه با آنتی-بیوتیک، پروبیوتیک و مخلوط مکمل ویتامین و مواد معدنی بر عملکرد رشد و فراسنجه های خونی جوجه های گوشتی
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها جوجه های گوشتی؛ عصاره گیاه تشنه داری؛ آنتی بیوتیک؛ عملکرد رشد؛ فراسنجه های خونی
چکیده چکیده زمینه مطالعاتی: یکی از راه­کارهای تغذیه­ای با هدف بهبود عملکرد و سیستم ایمنی طیور، مصرف فراورده­های گیاهان دارویی نظیر عصاره­های گیاهی هستند. هدف: برای بررسی تأثیر عصاره هیدروالکلی گیاه تشنه­داری به عنوان جایگزینی برای افزودنی­های رایج در شرایط تجاری، این آزمایش انجام شد. روش کار: تیمارهای آزمایشی شامل 1- جیره پایه فاقد افزودنی (تیمار شاهد) بر پایه ذرت – کنجاله سویا، 2- جیره پایه همراه با افزودن 500 میلی­گرم در کیلوگرم سالینومایسین، 3- افزودن900، 450 و 225 میلی­گرم در کیلوگرم به ترتیب برای دوره آغازی، رشد و پایانی پروبیوتیک پریمالاک، 4- افزودن 200 میلی­­گرم در کیلوگرم ویتامین E و C و 3/0 میلی­گرم در کیلوگرم سلنیوم، 5 و 6- افزودن 200 و 400 میلی­گرم از عصاره هیدروالکلی گیاه تشنه­داری بودند. وزن بدن و خوراک مصرفی در هر واحد آزمایشی در سنین 10، 24 و 42 روزگی اندازه­گیری و ضریب تبدیل خوراک محاسبه گردید. در 42 روزگی از هر واحد آزمایشی 2 پرنده انتخاب و خونگیری از آنها برای اندازه­گیری فراسنجه­های خونی انجام شد. نتایج: بهبود معنی­دار در افزایش وزن روزانه در گروه­های آزمایشی حاوی افزودنی در مقایسه با تیمار شاهد در دوره 25 تا 42 روزگی و همچنین کل دوره پرورش (0 تا 42 روزگی) مشاهده شد (05/0P<). همچنین همه تیمارهای آزمایشی در مقایسه با تیمار شاهد سبب کاهش ضریب تبدیل خوراک در دوره­های 25 تا 42 روزگی و نیز کل دوره پرورش (0 تا 42 روزگی) شدند و بهترین ضریب تبدیل خوراک مربوط به پرندگان تغذیه شده با جیره­های حاوی عصاره گیاه تشنه­داری بود (05/0P<). افزایش غلظت پروتئین و فسفر و کاهش غلظت کلسترول و لیپوپروتئین با دانسیته پایین در سرم خون گروه­های تغذیه شده با جیره­های حاوی سطوح مختلف عصاره تشنه­داری در مقایسه با گروه شاهد مشاهده شد (05/0P<). نتیجه­گیری نهایی: عصاره گیاه تشنه­داری به خصوص در سطح 400 میلی­گرم در کیلوگرم جیره غذایی می­تواند جایگزین مناسبی برای آنتی­بیوتیک و سایر مکمل­های تجاری مورد استفاده در این آزمایش در جهت بهبود عملکرد رشد و وضعیت متابولیکی جوجه­های گوشتی باشد.
پژوهشگران حسینعلی قاسمی (نفر پنجم)، حسن شیرزادی (نفر چهارم)، محمد اکبری قرایی (نفر سوم)، کامران طاهر پور (نفر دوم)، فرهاد رستمی (نفر اول)