مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی همخوانی برنامه درسی قصد ...
عنوان بررسی همخوانی برنامه درسی قصد شدۀ درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم دوره اول متوسطه با برنامه درسی اجرا شده و کسب شده
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها برنامه درسی قصد شده، برنامه درسی اجراشده، برنامه درسی کسب شده
چکیده در پژوهش حاضر میزان همخوانی میانسه برنامه درسی قصد شده، اجراشده ­و کسب­ شده درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم مورد مطالعه قرار گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه، نمونه ­و روش نمونه­ گیری عبارت اند از: اسناد مربوط به راهنمای برنامه درسی، 10 نفر متخصص موضوعی، 155 نفر مربی که به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب شدند، 10 نفر ارزشیاب به صورت تصادفی برای مشاهده عملکرد آنها در کلاس درس و 384 نفر از دانش آموزان پایه هشتم که به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به منظور مشاهده رفتار و عملکرد انتخاب شده اند (هر منطقه آموزشی دو کلاس به صورت تصادفی) و 19 نفر از سرگروه های آموزشی شهر تهران نیز انتخاب شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میان برنامه درسی قصد شده و کسب شده و همچنین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده همخوانی چندانی وجود ندارد.اگرچه برنامه درسی نسبتاً مناسب است، اما در مرحله اجرا با مشکلات متعدد مانند ناکافی بودن آموزش معلمان، عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز، سنگینی محتوا و... روبه­ رو است. با توجه به ضعفهای مشاهده شده ­و تحقق نیافتن اهداف راهکار مناسب برای کاهش این شکاف، طراحی مجدد برنامه با استفاده از موضوعات میان- رشته ای و توسعه آموزشهای ضمن خدمت در میان مربیان است.
پژوهشگران علیرضا فقیهی (نفر چهارم)، زهره عابدی کرجی بان (نفر سوم)، سید شمس الدین هاشمی مقدم (بازنشسته) (نفر دوم)، محمد علی جمالی فر (نفر اول)