رودخانه های طبیعی به ندرت دارای مسیر مستقیم اند و معمولاً به شکل پیچانرود هستند. شناخت مشخصات جریان در آبراهه های روباز و تأثیر متقابل جریان و بستر آبراهه بر یکدیگر از دیرباز برای محققین جالب توجه بوده است. مشکل عمده در تبیین مشخصات جریان در پیچ رودخانه، وجود جریان های ثانویه قوی و اثرات آن بر توزیع سرعت های طولی و عرضی است. جریان در پیچ رودخان هها توسط محققین زیادی بررسی شده و روابط متعددی برای تعیین پارامترهای جریان ارائه شده است. با وجود این روابط ارائه شده، به ویژه در پیچ های تند که جریان ثانویه بسیار قوی بر الگوی سرعت تأثیرگذار است، پاسخ های مناسبی را ارائه نمی دهند. در این تحقیق در ابتدا، با توجه به خصوصیات سرعت طولی در پیچ تند، مدلی جدید برای پیش بینی سرعت ارائه شده است که شامل دو بخش توانی و سینوسی است. سپس به مقایسه برخی از مدل های تعیین نیمرخ سرعت طولی در پیچ با مدل جدید پرداخته شده است. نتایج آزمایش ها روی کانال آزمایشگاهی قوسی شکل با زاویه مرکزی 193 درجه نشان داد که مدل جدید در مقایسه با مد لهای پیشین با خطای کمتری قادر به پیش بینی سرعت طولی در پیچ است. همچنین، بررسی کاربرد مدل با استفاده از داده های 3 پیچ با نسبت های شعاع انحنا به عرض مختلف، نشان از قابلیت کاربرد آن در پیچ های مختلف دارد.