مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تأثیر کاربرد سطوح مختلف ...
عنوان تأثیر کاربرد سطوح مختلف ورمی‌کمپوست بر رشد و ویژگی های مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه دارویی- زینتی بوصیر در شرایط تنش خشکی
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها گیاه بوصیر، کود آلی، تنش، گلدهی
چکیده استفاده از کودهای آلی نیز به دلیل تأثیر مناسب در اصلاح ویژگی‌های مختلف خاک، حفظ سلامت محیط‌زیست و رشد بهتر گیاه ازجمله راه‌کارهای مناسب در تولید ارگانیک گیاهان دارویی می‌باشد. به‌منظور تأثیر کاربرد سطوح مختلف ورمی‌کمپوست بر رشد و ویژگی‌های مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه دارویی- زینتی بوصیر در شرایط تنش خشکی، پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به‌صورت کرت‌های خردشده در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با 4 تکرار انجام شد. فاکتورهای آزمایش شامل کاربرد کود آلی ورمی‌کمپوست در سه سطح صفر، 4 و 8 کیلوگرم در مترمربع خاک (معادل صفر، 4 و 8 تن در هکتار) و تنش خشکی در دو سطح عدم تنش و تنش ملایم خشکی آبیاری در زمان 50 درصد ظرفیت زراعی (FC) خاک بود. نتایج نشان داد که کاربرد کود ورمی‌کمپوست و تنش خشکی باعث بهبود صفات مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه دارویی بوصیر شد. بیشترین ارتفاع ساقه، گل ساقه، تعداد برگ، ارتفاع گل‌آذین، وزن خشک، طول ریشه در گیاه دارویی بوصیر با کاربرد ورمی‌کمپوست در سطوح 4 و 8 کیلوگرم در مترمربع خاک به دست آمد. کاربرد ورمی‌کمپوست در سطح 8 کیلوگرم در مترمربع خاک باعث افزایش رنگ‌دانه‌های کلروفیل و آنتوسیانین به‌ترتیب به ­مقدار 7/53 و 122 درصد در مقایسه با شاهد شد. در پژوهش حاضر مشاهده شد که با اعمال ورمی‌کمپوست در سطوح 4 و 8 کیلوگرم تغییرات معنی‌داری در صفات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی گیاه بوصیر روی داد. از طرفی دیگر ترکیب تیمار ورمی کپوست و تنش خشکی ملایم نیز باعث تغییرات مثبت در صفات گیاه شد. بنابراین اعمال تنش ملایم خشکی و از طرف دیگر برای بهبود رشد رویشی و افزایش راندمان زایشی گیاه بوصیر، کاربرد ورمی‌کمپوست در سطح 4 کیلوگرم در مترمربع خاک (معادل 4 تن در هکتار) قابل توصیه می‌باشد.
پژوهشگران فروغ مرتضایی نژاد (نفر پنجم)، امیر عزیزی (نفر چهارم)، مسعود گماریان (نفر سوم)، شهاب خاقانی (نفر دوم)، رضا نوروزی اصفهانی (نفر اول)