مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تأثیر 8 هفته تمرین استقامتی ...
عنوان تأثیر 8 هفته تمرین استقامتی بر سیستم آنتیاکسیدانی گلوتاتیون و مالون دی آلدئید در موشهای بزرگ آزمایشگاهی مبتال به آرتریت روماتوئید
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها آرتریت روماتوئید، تمرین استقامتی، مالون دآلدئید ، گلوتاتیون
چکیده چکیده مقدمه و هدف: افزایش تولید رادیکالهای آزاد در مفاصل ملتهب و اختالل در سیستم آنتیاکسیدانی در آرتریت روماتوئید )RA )نقش دارد. شواهد نشان میدهد تمرین ورزشی موجب بهبود عالیم آرتریت روماتوئید میشود، هر چند مکانیزم آن به خوبی روشن نیست. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر تمرین استقامتی بر روی سیستم آنتی اکسیدانی گلوتاتیون و تغییرات اکسیداتیو ناشی از آرتریت روماتوئید در موشهای بزرگ آزمایشگاهی بود. مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی 03 سر موش بزرگ آزمایشگاهی از نژاد ویستار با میانگین 033 تا 053 گرم به طور تصادفی در 0 گروه کنترل سالم )C ،)گروه کنترل آرتریت روماتوئیدی )C+RA )و گروه آرتریت روماتوئیدی همراه با تمرین استقامتی )EX+RA )قرار گرفتند )03=n .)گروههای تمرینی برنامه تمرین را به مدت 8 هفته اجرا کردند. دادهها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی، درسطح معناداری 35/3 بررسی شدند. نتایج: نتایج نشان داد، آرتریت روماتوئید به طور معنیدار سطح مالون دی آلدئید را افزایش داد و تمرینات استقامتی از این پاسخ جلوگیری کرد )35/3>P .)همچنین، گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون ردوکتاز در گروه C+RA به طور معنیدار در مقایسه با گروه EX+RA و C کاهش یافت )35/3>P .)عالوه بر این، شدت عالیم بالینی آرتریت روماتوئید در گروه EX+RA به طور معنی دار .)P>3/35( بود RA+C گروه از کمتر نتیجهگیری: یافتههای ما نشان میدهد که تمرین استقامتی ممکن است در جلوگیری از تغییرات منفی در سیستم آنتی اکسیدانی گلوتاتیون و شاخصهای استرس اکسیداتیو مربوط به آرتریت روماتوئید مفید باشد.
پژوهشگران ریحانه نوروزی (نفر دوم)، محمد پرستش (نفر سوم)، سعید طهماسبی (نفر پنجم)، زهرا یوسفوند (نفر چهارم)، عباس صارمی (نفر اول)