مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی ارتباط نوع طراحی ...
عنوان بررسی ارتباط نوع طراحی راهباره بر تشکیل حفرات انقباضی در قطعه ریخته گری چدن خاکستری مورد استفاده در صفحه فشار خودرو از طریق شبیه سازی با نرم افزار ESI Procast
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها چدن خاکستری، حفرات انقباضی، راهباره، تمرکز حرارتی، کسر جامد، ESI Procast
چکیده در این مقاله وابستگی تشکیل عیب حفرات انقباضی به شکل و ضخامت راهباره برای قطعه ریختگی صفحه فشار از جنس چدن خاکستری مورد استفاده در خودروسازی با استفاده از نرم افزار شبیه سازی پروکست (ProCAST ESI (با تمرکز بر شرایط انجمادی قابل توجهی شامل حفرات انقباضی ناشی از عدم یکنواختی جبهه انجماد و تمرکز حرارتی در نواحی اتصال راهباره به قطعه ریختگی آن بررسی شد. قطعه مذکور با استفاده از خط تولید عمودی ریختهگری ماسهای (DISA (تولید شد. قطعه ریخته شده حاوی عیوب بود. صحت تشخیص عیب مذکور توسط میکروسکوپ نوری و استریو نیز تایید شد. تغییر شکل و ضخامت راهباره تاثیر بسزایی در رفع ضخامت راهباره و تغییر نحوه اتصال آن به قطعه سبب افزایش زمان جدایش قطعه از راهباره در حین انجماد شده و این موضوع سبب حفرات انقباضی ایجاد کرد. بررسی نتایج حاصل از شبیه سازی قطعه با طراحی جدید و مقایسه آن با طرح قدیم نشان داد، افزایش اصلاح الگوی انجماد در ناحیه مذکور و در نتیجه برطرف شدن عیب حفره انقباضی شد.
پژوهشگران سید مصطفی مکی (نفر پنجم)، عظیم صفی خانی (نفر سوم)، سید علیرضا مازیار داوودی (نفر چهارم)، قاسم عیسی آبادی بزچلویی (نفر دوم)، علیرضا مدرسی (نفر اول)