2025/12/5
Mahyar Abasi

Mahyar Abasi

Academic rank: Assistant Professor
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5228-6803
Education: PhD.
H-Index:
Faculty: Engineering
ScholarId: View
E-mail: m-abasi [at] araku.ac.ir
ScopusId: View
Phone: 08632625099
ResearchGate:

Research

Title
ارائه یک الگوریتم جدید جهت تشخیص سریع، طبقه بندی و مکانیابی خطا مبتنی بر ترکیب تبدیلات حوزه زمان فرکانس موجک و زمان- زمان در خطوط انتقال
Type
Thesis
Keywords
تشخیص خطا، طبقه‌بندی و مکان‌یابی، تبدیل زمان-زمان، تبدیل موجک گسسته، موج‌های سیار، خطوط انتقال.
Year
2024
Researchers Mahyar Abasi(PrimaryAdvisor)، Aliasghar Ghadimi(Advisor)، Habeeb Fadhil Jasim Al-Dirawi(Student)

Abstract

اخیراً، توسعه و پیشرفت در فناوری و ساخت رله‌های موج سیار باعث شده است که الگوریتم‌های مبتنی بر این روش بیشتر از الگوریتم‌های سنتی رله مانند روش‌های فازور و امپدانس مورد توجه قرار گیرند. تاکنون، تحقیقات مختلفی در زمینه حفاظت جامع شامل هر سه مرحله تشخیص، طبقه‌بندی و مکان‌یابی خطا (FDCL) در خطوط انتقال با ولتاژ بالا بر اساس نظریه موج‌های سیار به‌طور گسترده منتشر شده است. بیشتر منابع منتشر شده در این زمینه به‌طور جداگانه روی هر یک از مراحل حفاظت جامع کار کرده‌اند و تعداد کمی از منابع، هر سه مرحله را به‌صورت یک الگوریتم طراحی کرده‌اند. حل همزمان آن‌ها به‌صورت یک نمودار جریان به دلایل مختلفی از جمله زمان اجرا و دقت نتایج، چالش بزرگی بوده است. از طرف دیگر، منابعی که هر سه مرحله را به‌صورت یک الگوریتم حل کرده‌اند با چالش‌های مختلفی مواجه شده‌اند، از جمله نیاز به داده‌های آموزشی مدل، عدم دقت مناسب در شرایط بحرانی و حساسیت بالای به شرایط خاص. بنابراین، در این پایان‌نامه، یک روش جامع برای تشخیص، طبقه‌بندی و مکان‌یابی خطا در خطوط انتقال با ولتاژ بالا ارائه شده است که بر اساس سیگنال‌های ولتاژ سه‌فاز از هر دو ترمینال خط و همچنین با استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تبدیل زمان-زمان (TT) و تبدیل موجک گسسته (DWT) به‌صورت یک نمودار جریان می‌باشد. روش پیشنهادی از نتایج خروجی تبدیل TT برای تشخیص زمان ورود موج سیار ناشی از خطا به هر دو ترمینال در دو طرف خط استفاده می‌کند و همچنین از ضرایب دقیق و جزئی سطح چهارم تبدیل موجک و مقادیر آستانه تعیین‌شده برای پیاده‌سازی الگوریتم پیشنهادی بهره می‌برد. این روش در نرم‌افزار Simulink/MATLAB پیاده‌سازی شده و در یک فایل m این نرم‌افزار برنامه‌نویسی شده است. نتایج موفقیت‌آمیز حاصل از اعمال سناریوهای مختلف خطا و همچنین تحلیل حساسیت الگوریتم در شرایط بحرانی، عملکرد موفق الگوریتم پیشنهادی را تأیید می‌کند.