هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری درگیری تحصیلی در رابطه با اعتیاد به بازیهای کامپیوتری واهمال کاری تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهراراک بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهراراک بود که تعداد 370 نفر با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه مورگان گرجسی به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. اطلاعات این پژوهش از طریق پرسشنامههای درگیری تحصیلی شافلی و بیکر ، اهمالکاری سولمون و راثبلوم ، اعتیاد به بازی رایانهای آنیوتاوران جمعآوری شد. روشآماری استفاده شده برای تجزیه و تحلیل دادهها از پیرسون و تحلیل مسیر بود که برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS ا استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به بازیهای کامپیوتری و اهمالکاری تحصیلی بر اساس نقش میانجی-گری درگیری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهراراک رابطه معنادار وجود دارد. براساس نتایج برای بهبود اعتیاد به بازیهای کامپیوتری واهمالکاری تحصیلی دانشآموزان میتوان اقدام به آموزش راهبردهای درگیری تحصیلی کرد.