2024 : 12 : 23
Bahman Yasbolaghi sharahi

Bahman Yasbolaghi sharahi

Academic rank: Assistant Professor
ORCID: 0000-0001-5641-7110
Education: PhD.
ScopusId:
HIndex:
Faculty: Humanities
Address: Arak University
Phone:

Research

Title
بررسی تاثیر آموزش به روش کارگاهی برمیزان یادگیری وافزایش مهارت مرحله داشت گندم کاران شهرستان اراک در سال زراعی -
Type
Thesis
Keywords
روش آموزشی کارگاهی، یادگیری،افزایش مهارت، مرحله داشت گندم، گندم کاران ،تاثیر و شهرستان اراک
Year
2020
Researchers Bahman Yasbolaghi sharahi(PrimaryAdvisor)، Saeed Shahhosseini(Advisor)، mostafa amani(Student)

Abstract

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش آموزش کارگاهی بر افزایش میزان یادگیری و مهارت مرحله داشت گندم کاران شهرستان اراک در سال زراعی 98-1397 بود. ایـن مطالعــه نیمــه تجربــی بـه صــورت پــیش آزمــون و پــس آزمون(Test-retest) طراحی شده است اعضای دو گروه از بین 60 نفر از گندم کاران منطقه مشک آباد که به صورت سر شماری انتخاب گردیدند و درگروه گمارده شدند بود. دو گروه پس از انجام پیش آزمون، با دو روش آموزشی کارگاهی و معمول آموزش داده شدند و بوسیله و پس آزمون نیزمورد آزمایش قرار گرفتند. برای بررسی فرضیات از آزمونهای آنکوا ، ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون نیز رگرسیون بهره گرفتیه شد. نتایج پژوهش نشان داد :روش آموزشی معمول، تاثیر بیشتری در بعد یادگیری فراگیران نسبت به روش آموزش کارگاهی داشته است. اما در بعد مهارتی و برای متغیرها یی نظیر مدیریت آب و نحوه صحیح آبیاری، مصرف صحیح سموم و کودهای شیمیایی، شناسایی انواع آفات وبیماریهای گندم، مبارزه صحیح با آفات وبیماریهای گندم ، شناسایی کمبودهای گیاهی ونحوه تغذیه صحیح گندم، روش آموزش کارگاهی تاثیر بیشتری نسبت به روش آموزشی معمول داشت.محدودیت اصلی پژوهش، تراکم کاری گندم کاران همزمان با انجام مهمترین برنامه های داشت گندم (تغذیه کودی ،آبیاری های مهم وحساس ،مبارزه با آفات و بیماریها )بود و مهمترین پیشنهادات پژوهش نیز اجرای هدفمند آموزش و توانمند سازی بهره برداران بخش کشاورزی با نیاز سنجی درست وبا مشارکت مخاطبان برنامه ها و دسته بندی مخاطبان در گروههای مناسب واستفاده ار روشهای مختلف آموزشی –ترویجی و کانالهای مختلف ارتباطی متناسب با شرایط مخاطبان برنامه ها و امکانات موجود است .