چکیده آموزش در عصر حاضر نیازمند روشهای نوینی است که بتواند در زمان کمتر و با عمق بیشتر مطالب را به فراگیر تعلیم دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش واقعیت افزوده بر یادگیری و یادداری درس شیمی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ دانشآموزان دختر پایه یازدهم متوسطه شهر اراک در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود که به تصادف دو مدرسه انتخاب شد و روش جایگزینی کلاسها در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی بود. تعداد افراد دو کلاس۵۹ نفر بودند که ۳۰ نفر در گروه آزمایش و ۲۹ نفر در گروه کنترل بودند. بر همین اساس، طرح پژوهش از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. از دو آزمون جهت سنجش میزان یادگیری و یادداری آزمودنیها استفاده شد. لازم به ذکر است از نرمافزار Elements ۴D augmented reality برای آموزش ترکیب عناصر شیمیایی استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای آمارتوصیفی(فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و جهت بررسی فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس و اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها نشان داد یادگیری و یادداری گروه واقعیت افزوده به صورت معناداری بیشتر از گروهی بود که به روش سنتی آموزش دیده بودند(0.05> p). با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که استفاده درست از واقعیت افزوده در محیط یادگیری به کاربران اجازه میدهد یادگیری اثربخش و فراموشی کمتری داشته باشند. بنابراین توصیه میشود از پتانسیلهای این فناوری در آموزش دروس مختلف استفاده شود.